Semester

Första veckan

Semestern började med att jag fick veta att jag förlorar jobbet. Jag hade sett fram emot att vara helt ensam min första semestervecka, men det här var som att fötterna slogs undan på mig. Jag tröstade mig med en glass på stan och en löprunda, men det hjälpte inte så mycket.

Ett försök att trösta mig med en glass på stan efter att just ha fått beskedet att jag inte fick tjänsten jag vikarierat på i 1½ år.

Det blev inte mycket bättre andra dagen då en olycklig övermatning i akvariet ledde till att fyra av mina akvariefiskar dog av nitritförgiftning. Medan barnen och en kompis till Cleo spelade Cogs and Commissars trampade jag iväg till Djurmagneten och köpte saker till akvariet. Jag begravde fiskarna i gerillaodlingen på baksidan av huset. På söndagen spelade vi Descent och jag badade i älven i regnet.

Den följande veckan har jag svårt att minnas. Jag var ute flera löprundor, jag turfade. En kväll var jag på puben med en kollega. Jag köpte en bokhylla till väggen i Oskars rum. Sköt pilbåge någon gång.

På lördagen tog vi tåget till Götene. Där övernattade vi, lånade mina föräldrars bil och for vidare mot Tranås. Vi hann med en löprunda i skogen kring Bölaholm innan vi for vidare.

Andra veckan

På måndagen hälsade vi på Rebeccas familj i Tranås.

Dagen efter behövde jag ta en tur till Tranås vårdcentral för att bomullstussen på bomullspinnen lossnat och blivit kvar i örat. Jag fick betala 250 kr för ett enkelt ingrepp som tog ungefär en halv minut. Jag skall aldrig mer köpa billiga bomullspinnar! Vi åt lunch på Hjärtruds, en trevlig fiskrestaurang.

På onsdagen satte vi oss i bilen igen och styrde mot Kristianstad för att hälsa på min syster. Det var kanske 15 år sedan jag sist besökte henne, så det var hög tid. På vägen mot Kristianstad stannade vi till hos min gamle vän Anders Toll i Tjureda. Anders hade jag inte träffat på åtminstone åtta år.

Min syster Cecilia och jag.

På torsdagen tog vi bilen tillbaka till Götene. Vi stannade till hos min moster Mimmi i Skövde och åt middag. Fredagen tog vid det lugnt i Götene, och på lördagen var det dags att åka norrut igen. Tanken var att jag skulle låna pappas bil så att jag skulle kunna ha den i Umeå de sista två veckorna av semestern.

Tredje veckan

Tredje veckan kom barnen till mig. De första dagarna spelade vi mest Cogs and Commissars och TV-spel. Någon dag tog jag en löprunda runt Nydalasjön och upptäckte att det inte ens var 9 km. Jag som alltid trott att det var en mil!

Liam var glad att vi kom hem.

Jag tog några dopp i älven, men stigen ner till badstället hade nästan växt igen. Mängden brännässlor gjorde att man fick gå försiktigt.

På väg hem efter ett dopp i älven. Stigen över ängen helt igenvuxen.

En eftermiddag spelade vi minigolf på Hedlunda.

Cleo, Oskar och jag spelar bangolf på Hedlunda.

Cleo på Hedlunda.

Vi gjorde om i Cleos rum. Vi tog ner hyllorna och TV:n, spacklade, målade om den röda väggen i lila, flyttade sängen och köpte en ny läsfåtölj. Cleo blev väldigt nöjd efter renoveringen. Jag också.

Cleo målar vägg.

Väggen färdigmålad.

På helgen provade vi på att paddla kajak hos min kollega Britta i Stöcksjö. Det måste vi göra fler gånger!

Cleo och Oskar paddlar kajak.

Fjärde veckan

Oskar och jag for till återvinningen med en massa skräp. Vi tänkte oss en utflykt till Abroretum Norr men kom bara till Baggböleören innan det började regna. Någon dag blev vi bjudna på lunch hos bekanta. Vi sköt pilbåge några kvällar. Och vi spelade massor av Descent!

Oskar äter créme fraiche.

Liam är nyfiken.

På fredagen åkte vi till Norrmjöle. Barnen läste och lyssnade på ljudbok. Jag gav mig ut på en löprunda, men efter 3 km krampade vaden i vad jag senare förstod var en muskelbristning. Jag har inte kunnat springa sedan dess.

Biograferna öppnade efter corona-stängningen och vi gick och såg klassikern Star Wars: The Empire Strikes Back från 1980. En fantastiskt välgjord film som håller trots att den är 40 år gammal.

Uppradade på bion i väntan på The Empire Strikes back.

På semesterns sista dag spelade vi kubb och blev bjudna på middag i Sillviken, där barnens mamma hade hyrt en stuga.

Kubb.

Katten Isaac och Oskar i Sillviken.

Jag i Sillviken.

Slut

Måndagen efter mina fyra veckors semester gick jag upp för att åka iväg till jobbet. En bekant på Twitter postade en länk till KEDS, ett instrument jag själv använder som psykolog. Jag fick 43 poäng. Över 19 poäng tyder på stressrelaterade utmattningsproblem. Jag sjukskrev mig och gick och lade mig igen.